Ladda bil i samfälligheten
Alla medlemmar i BRF Öster-/ Mitt-/ Västerbäcken är välkomna att få tillgång till elbilsladdning på vår parkering. P-bevis eller giltig biljett krävs som vanligt, även vid laddning.
Om man inte har en hybrid/ elbil, prioritera att parkera på plats utan laddmöjlighet
Är det fullt överallt annars och även på nattparkeringen ute på gatan får man givetvis parkera även på en omärkt elbilsplats med sin fossildrivna bil.
Hur kommer jag igång?
Vare sig du vill kunna hjälpa svärsonen ladda sin bil när de kommer på besök, ladda din hybridbil om det finns en ledig laddplats eller väljer att ansöka om en laddrätt vilket "garanterar" tillgång till laddning via egen p-plats börjar allt genom att beställa en personlig laddbricka via ett kostnadsfritt abonnemang hos Mer (https://se.mer.eco/product/mer-flexible/). Inom någon dag får man sin RFID-bricka med posten och kan omedelbart ladda inom Mer’s laddnätverk. För att dessutom kunna ladda inom vår samfällighet behöver man dock skriva upp eller fota sitt unika bricknummer och anmäla detta till Mer Swedens kundtjänst kundservice.se@mer.eco. Kostnaden per kWh är f.n 3kr (vilket kan komma att justeras årsvis).
Ansökan om laddrätt
Görs f.n till info@osterbacken.se. Krav är att du äger eller kör en hybrid/ elbil och om det finns lediga platser kommer den märkas upp med regnr och du debiteras 5000kr via SBC.
Laddrätten går tillbaka till ansvarig bostadrättsförening vid avflyttning eller vid längre byte tillbaka till bil med fossildrift.
Vill du bli garanterad en laddrätt för att "våga" beställa/ köpa en elbil, kontakta styrelsen.
Kontantinsatsen tillfaller föreningen 24månader från godkännande.
Hur laddar jag?
Koppla in bilen med medhavd laddkabel och "blippa" sedan brickan strax under displayen.
För att avsluta laddningen och kunna koppla loss kabeln "blippar" du igen.
Hur betalar jag?
Mer skickar månadsvis ut räkning till respektive kontoinnehavare med specifikation på månadens laddning.
Hjälp eller frågor?
Mer’s personliga laddhjälp finns tillgänglig på 077-44 33 900 dygnet runt alla dagar om ni behöver teknisk hjälp vid pågående laddning. Laddstationerna kan fjärrstyras och därför kan slutanvändare få hjälp direkt vid laddstationen vid behov. Alla övriga frågor som inte avser direkt laddhjälp får man svar på via Mer’s kundservice med telefonnummer 077-44 33 900, vardagar kl 8:00-16:30.
Utbyggnation
Ingen av oss har gjort detta förut men efterhand efterfrågan stiger kommer respektive förening bygga ut egna laddnätverk på parkeringen. Vi uppskattar givetvis att vara så förberedda vi bara kan med budget, så går du i tankar att byta bil eller vet att du kommer byta till hybrid/ elbil när ditt nuvarande leasingkontrakt går ut, hör av dig till din styrelsemail så underlättar du vår framtida planering.
Copyright © All Rights Reserved